Tuto neděli oslavíme Evropský den linky 112. V letošním roce si navíc připomínáme 20 let fungování tísňové linky 112 v České republice. Za tu dobu odbavila více než 60 milionů hovorů. Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, na které můžete bezplatně volat z mobilního telefonu i na celém území Evropské unie.
V prvních letech fungování tísňové linky 112 bylo hovorů více než dnes. Dělo se to v mnoha případech z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje. Srovnání fungování linek 120 a 150:
V roce 2022
linka 112 přijala 2 232 367 volání a 68 273 SMS
linka 150 přijala 273 795 volání a 37 836 SMS
V roce 2023
linka 112 přijala 2 824 119 volání a 40 561 SMS.
linka 150 přijala 351 226 volání a 31 709 SMS
Významné změny ve fungování linky
V září roku 2017 byl dokončen upgrade a byl zprovozněn systém eCall. Jedná se o systém automatického tísňového volání z vozidel, které je směrováno na tísňovou linku 112. Všechny nové otypované automobily (po roce 2018) jsou tímto systémem vybaveny. eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.
V roce 2020 byl zprovozněn systém pokročilé lokalizace mobilního telefonu při volání na tísňovou linku. Tato funkcionalita je nyní součástí nových operačních systémů mobilů. Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy osoba volá na tuto tísňovou linku. Nefunguje to však obráceně, tedy v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám.
Od roku 2022 je možné také zasílat SMS na tísňové linky. Odeslaná SMS na 112 přijde také operátorovi do systému a následně se ozve operátor (formou SMS). Služba je prioritně zavedena pro hendikepované občany (např. neslyšící).
V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky.