Tísňová linka 112 oslaví 20 let

Tuto neděli oslavíme Evropský den linky 112. V letošním roce si navíc připomínáme 20 let fungování tísňové linky 112 v České republice. Za tu dobu odbavila více než 60 milionů hovorů. Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, na které můžete bezplatně volat z mobilního telefonu i na celém území Evropské unie. 

V prvních letech fungování tísňové linky 112 bylo hovorů více než dnes. Dělo se to v mnoha případech z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje. Srovnání fungování linek 120 a 150:

V roce 2022

linka 112 přijala 2 232 367 volání a 68 273 SMS

linka 150 přijala 273 795 volání a 37 836 SMS

V roce 2023

linka 112 přijala 2 824 119 volání a 40 561 SMS. 

linka 150 přijala 351 226 volání a 31 709 SMS

Významné změny ve fungování linky

V září roku 2017 byl dokončen upgrade a byl zprovozněn systém eCall. Jedná se o systém automatického tísňového volání z vozidel, které je směrováno na tísňovou linku 112. Všechny nové otypované automobily (po roce 2018) jsou tímto systémem vybaveny. eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

              

V roce 2020 byl zprovozněn systém pokročilé lokalizace mobilního telefonu při volání na tísňovou linku. Tato funkcionalita je nyní součástí nových operačních systémů mobilů. Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy osoba volá na tuto tísňovou linku. Nefunguje to však obráceně, tedy v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám.

Od roku 2022 je možné také zasílat SMS na tísňové linky. Odeslaná SMS na 112 přijde také operátorovi do systému a následně se ozve operátor (formou SMS). Služba je prioritně zavedena pro hendikepované občany (např. neslyšící). 

V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky. 

 

  

 

 

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image