

Návrh na úpravu cen jízdného v systému Pražské integrované dopravy od 1. ledna 2026 projednali a následně schválili krajští zastupitelé. K navýšení základních tarifních cen dochází poprvé od roku 2022. Důvodem je rostoucí rozdíl mezi reálnými náklady na zajištění veřejné dopravy a výnosy z jízdného.
Výdaje Středočeského kraje na dopravní obslužnost dosáhnou v příštím roce 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 %. Současně klesá podíl pokrytí nákladů tržbami – v roce 2024 činil 31,8 %, v roce 2025 už jen 29,1 %. Bez odpovídající úpravy Tarifu PID by tak systém z dlouhodobého hlediska nebyl udržitelný.
„ Veřejná doprava má zůstat kvalitní, dostupná a spolehlivá. Ale nemůže fungovat bez odpovídajícího financování. V posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o 30 %. Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětluje důvody zvýšení cen radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Změna cen se týká jak jednotlivých jízdenek, tak předplacených časových kuponů, a nově rozlišuje mezi jízdným zakoupeným v papírové podobě a elektronicky (např. v aplikaci PID Lítačka). Zatímco u papírových jízdenek je navrženo navýšení o 30 %, elektronické jízdné má být zvýšeno pouze o 20 %, což má motivovat cestující k využívání digitálních kanálů a zefektivnit odbavení.
Například běžná 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma (typicky pro cesty mezi Prahou a přilehlými částmi Středočeského kraje) se v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Nejkratší jízdné pro dvě pásma vzroste z 20 Kč na 26 Kč (papírově) a 24 Kč (elektronicky). Dlouhé relace přes 13 pásem budou stát až 208 Kč v papírové a 192 Kč v elektronické podobě. Zdražení se dotkne i přepravného, které se zvyšuje z 20 na 25 Kč (papírově) a 23 Kč (elektronicky). Jízdní doklady pro děti, studenty a seniory zůstávají i nadále zvýhodněné.
Zvýšení jízdného by mělo přinést přibližně 375 milionů korun ročně a přispět k udržení poměru výnosů z jízdného na krytí nákladů kolem 35 %. Součástí změn bude rovněž zavedení nových produktů, například skupinového jízdného nebo příplatku za první třídu ve vlacích na linkách S49 a S61. Kraj zároveň plánuje zavést mechanismus automatické valorizace jízdného v návaznosti na inflaci, podobně jako je tomu u státních železničních tarifů.
Kraj návrh připravil ve spolupráci s hlavním městem Prahou, které je partnerem v systému PID. Úprava bude projednávána také v orgánech hlavního města. Nový tarif by měl, v případě schválení, začít platit od 1. ledna 2026.
Jak hlasovali jednotliví starostové se můžete podívat v galerii.
Vlašim doprava ceny