![Montessori škola - najde se ve Vlašimi místo pro děti?](/storage/resized/-498x375/8ux8ffIZD6mxXXuPxw6V2PFbW57bPtHocX750V5.jpeg)
![Thumbnail 1](/storage/resized/-240x180/8ux8ffIZD6mxXXuPxw6V2PFbW57bPtHocX750V5.jpeg)
![Thumbnail 2](/storage/resized/posts/January2025-240x180/img-8497-uIRJ.jpg)
![Thumbnail 3](/storage/resized/posts/January2025-240x180/img-8489-yplz-g2O1.jpg)
![Thumbnail 4](/storage/resized/posts/January2025-240x180/img-8492-821l-NtoM.jpg)
![Thumbnail 5](/storage/resized/posts/January2025-240x180/img-8493-ll8t-dZ5A.jpg)
![Thumbnail 6](/storage/resized/posts/January2025-240x180/img-8494-4xlm-rNY9.jpg)
V pondělí odpoledne se na ZŠ Sídliště Vlašim konala beseda o fungování a způsobu výuky na druhém stupni základní školy v Montessori systému a zároveň o rozšíření Montessori výuky o druhý stupeň právě na vlašimském základce. Zdá se, že největším problémem jsou chybějící prostory. Je tomu opravdu tak?
Setkání se zúčastnil starosta města, Mgr. Luděk Jeništa, vedení ZŠ Sídliště, vedení spolku Montessori, vyučující a především rodiče dětí z prvního stupně ZŠ Montessori. Hostem byla ředitelka ze ZŠ Montessori v Praze 12, Mgr. Mirka Kellovská, která se výukou v tomto systému zabývá již více než 20 let. Její škola ještě nedávno řešila stejný problém jako vlašimská Montessori, tedy nedostatek prostoru pro druhý stupeň v rámci klasické základní školy.
Z prezentace ředitelky Kellovské bylo zřejmé, že cesta k samostatné a plnohodnotné škole Montessori v rámci klasické ZŠ je dlouhá a trnitá. Výsledkem ale může být úspěšná a velmi dobře fungující alternativa ke klasickému vzdělávání. Tu v současné době vyhledává stále více rodičů. Možnost vzdělávat děti v jiném, než klasickém systému zároveň zatraktivňuje i obec, ve které taková škola funguje.
Debat o (ne)výhodách a rozdílech obou systémů se vede celá řada. O tom ale pondělní setkání nebylo. Montessori spolku, především pak rodičům, jde o to, aby děti byly vzdělávány ve vybraném systému po celou dobu školní docházky bez nutnosti je po ukončení pátého ročníku rozdělit do klasických tříd ZŠ nebo nechat přestoupit na jiné školy.
S městem se o tomto diskutuje již dlouhou dobu, bohužel bez velkého úspěchu. Starosta argumentuje především nedostatkem vhodných prostor a dále i jinými prioritami, jako je například nutnost výstavby parkovacího domu, navýšení kapacity čistírny odpadních vod nebo výstavba další mateřské školky v návaznosti na plánovanou výstavbu nových bytových domů.
Otazníkem pak ovšem zůstává, kam budou chodit děti z této nové školky do školy, pokud již teď chybí kapacita pro samostatné třídy druhého stupně Montessori, které jsou pro jeho fungování nutné. Údajně se uvažuje o následném rozšíření ZŠ Vorlina, to ale problém Montessori neřeší.
Druhý stupeň, respektive třetí trojročí, potřebuje do budoucna postupně cca 48 míst ve dvou třídách. V Montessori totiž výuka běžně v trojročí probíhá, tedy první až třetí třída, dále čtvrtá až šestá a konečně sedmá až devátá třída. O prostory pro poslední trojročí jde právě v této debatě, a to od školního roku 2026/2027, kdy by Montessori měla své první sedmáky. Šestá třída by svůj prostor potřebovala již pro školní rok 2025/2026, ale spíše z formálních důvodů a reálně jen velmi omezeně, protože většinu času úzce spolupracuje právě se čtvrtým a pátým ročníkem.
Z debaty také vyplynulo, že prostory na Vlašimsku jsou. Některé nevyhovují technickým provedením. Jiné by vyžadovaly náročnou rekonstrukci, která bez chybějících financí či dotací není možná. Další budovy mají svého vlastníka, který je sice nevyužívá, ale nemá prozatím potřebu je spolku nebo městu pronajmout. A pak jsou tu nemovitosti, které jsou vhodné a na své využití v rámci vzdělávání dětí čekají, jen o nich prozatím vlašimské Montessori neví. Budoucnost a rozvoj uceleného Montessori vzdělávání ve Vlašimi jsou tak stále nejisté.
Montessori děti škola Vlašim rodiče město
Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.
![Post image](/storage/resized/-498x375/6R2iOqq5bPmDQ8jUee8qfxn4JD4a0xBZzw2pXM6.jpeg)