Pouhá 1 vteřina může rozhodnout o přežití

Během minulého týdne se středočeští policisté ve dvou dnech zapojili do celorepublikové dopravně bezpečnostní akce zaměřené na kontroly dodržování pravidel silničního provozu. Při kontrolách policejní hlídky dohlíželi zejména na dodržování zákazu držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů, jakož i dodržování dalších předpisů v dopravě.

Při této dopravně bezpečnostní akci středočeští policisté nasadili také speciální a moderní techniku, jako jsou například monokulární dalekohledy.

Používání mobilního telefonu za jízdy a nedostatečné věnování se řízení je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Bohužel se velmi často setkáváme s případy, kdy řidiči za jízdy drží v ruce mobilní telefon, telefonují, posílají SMS zprávy, anebo se z jiného důvodu nedostatečně věnují řízení a dění v silničním provozu. V podobných akcích budeme i nadále pokračovat především z preventivních důvodů.

NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ

Při rychlosti 50km/h znamená jedna vteřina zraku upřená na mobilní telefon 14 ujetých metrů „bez“ řidiče.

Další jedna vteřina je reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit.

Náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla = dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu.

Celkem potřebuje řidič 40 metrů! A POZOR! Špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek! I jedna vteřina tedy může rozhodnout o přežití!

Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?

Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.

  • Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
  • Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
  • Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
  • Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění - jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.

V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.

Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.

  • I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony - na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
  • Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
  • I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.

Policisté během akcí zkontrolovali 2214 motorových vozidel, kdy v 487 případech zjistili porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Většinu, 470, vyřešili na místě pokutou v příkazním řízení, 5 protiprávních jednání odevzdali po zpracování k vyřešení příslušnému správnímu orgánu.

Během řízení motorového vozidla používalo hovorová zařízení 71 řidičů. Nejvyšší povolenou rychlost překročilo 111 řidičů, 73 v obci, 38 mimo obec. Špatný technický stav vozidla mělo 87 řidičů. Dalším nejčastějším dopravním přestupkem bylo nezaplacení dálničního poplatku, 54 případů. Za špatný způsob jízdy dostalo pokutu 37 řidičů. Za jízdy  nepoužilo bezpečnostní pásy  63 pasažérů.  Velmi negativním zjištěním bylo, že 11 z kontrolovaných řidičů řídilo pod vlivem alkoholu. Čtyři z nich nadýchali dokonce více než jedno promile alkoholu a jsou tak podezřelí z přečinu ohrožení pod vlivem návykové látky. Z požití jiných návykových látek jsou podezřelí další 2.

 

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image